Find me on insta!

Instagram

♥ AIDA THEPINKGODDESS ♥

My photo
Life has taught me a lot about never to put hope on anything but ALLAH. Because when it turns out otherwise, the pain is unbearable. What crashed my past can never crash my present. Please do not use my photos without my permission. AidaThePinkGoddess™ © 2010 all rights reserved

Ayra Maysaa

Lilypie First Birthday tickers

Thursday, October 22, 2009

Jagalah lidahmu,Jagalah Perkataanmu....

blogger-emoticon.blogspot.com

Yahya bin Aktsam berkata, "Tukang fitnah lebih jahat daripada tukang sihir, sebab tukang fitnah dapat berbuat dalam sesaat apa yang tidak dilakukan oleh tukang sihir dalam satu bulan. Dan perbuatan tukang fitnah lebih berbahaya daripada perbuatan syaitan, sebab syaitan hanya berbisik dan khayala bayangan, tetapi tukang fitnah langsung berhadapan dan praktik.

Dan Allah berfirman:"Hammalatal hathab". Ahli-ahli tafsir banyak yang memberi 'hathab' itu fitnah adu domba, sebab fitnah itu bagaikan kayu untuk menyalakan api permusuhan dan peperangan.

Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abuhurairah berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Siapa yang percaya (beriman) kepada Allah s.w.t. dan hari kemudian, maka harus menghormati tamunya dan harus memuliakan tetangganya dan harus berkata baik atau diam."

Utbah bin Abi Lubabah dari Abu Ubaidillah Alqurasyi berkata, “Seorang itu berjalan 700 kilometer kerana ingin belajar tujuh kalimat, dan ketika ia sampai ke destinasi, ia berkata, “Saya datang kepadamu untuk mendapatkan ilmu yang diberikan Allah kepadamu, beritahu kepadaku apakah yang lebih berat dari langit? Dan apakah yang lebih luas dari bumi? Dan apakah yang lebih keras dari batu? Dan apakah yang lebih panas dari api? Dan apakah yang lebih dingin dari Zamharir? Dan apakah yang lebih dalam dari laut? Dan apakah yang lebih rendah (lemah) dari anak yatim atau apakah yang lebih jahat dari racun?

Jawabnya: “Membuat tuduhan palsu terhadap orang yang tidak berbuat, maka itu lebih berat dari langit. Hak kebenaran itu lebih luas dari bumi. Dan hati yang qana’ah lebih dalam dari laut. Dan rakus itu lebih panas dari api. Hajat kepada famili yang dekat jika tidak tercapai lebih dingin dari Zamharir. Hati orang kafir lebih keras dari batu. Fitnah itu lebih jahat dari racun yang membinasakan...

الفتنة أشد من القتلة (fitnah itu lebih dahsyat dari membunuh)

Sumber: Abullaits Assamargandi, Tanbihul Ghafillin

3 chemistry(s):

abu ubaidah said...

BAHASAHKAN LIDAH MU DENGAN ZIKIR & AL QURAN~~

renung2kan,dan selamat beramal!! :)

PurPLe LaDy AiFA said...

good sharing. dood, new layout???

Aida The Pink Goddess said...

yup, agen.haha

Related Posts with Thumbnails