Find me on insta!

Instagram

♥ AIDA THEPINKGODDESS ♥

My photo
Life has taught me a lot about never to put hope on anything but ALLAH. Because when it turns out otherwise, the pain is unbearable. What crashed my past can never crash my present. Please do not use my photos without my permission. AidaThePinkGoddess™ © 2010 all rights reserved

Ayra Maysaa

Lilypie First Birthday tickers

Sunday, January 8, 2012

Anak oh Anak

Right now I am watching motivasi/kuliah pagi oleh Ustaz Hassan Din at TV3 of one interesting topic. The talk is still in progress so this is kinda live update. 

Some of the gists are, many of us don't realize that stubborn children are created as early as it's still fetus in the womb. According to the ulama', children will emulate 100% of the mother's behavior while she is pregnant. Baran ibunya, baranlah anaknya. Maka, emosi ibu hendaklah sentiasa tenang dan gembira sepanjang tempoh kehamilan. Banyakkan membaca al-quran dan berzikir as well as banyakkan amalan2 baik ketika mengandung including your daily speech. People around should cooperate of making the environment conducive for the mommy's mental along her pregnancy because you wouldn't want your sweet pea to emulate the bad behavior from the mother. That is why, in the west, they really pamper the pregnant mothers so that their emotion is well taken care off, this includes giving them spa and VIP hotel treatment. And these also based on their valid research.

Setelah lahir, dimulakan dengan ta'lim,(mengajar) iaitu dengan memberikan makanan dari sumber yang halal. Setiap dari makan pakai anak hendaklah dari sumber yang halal toyyiba, bersih dan tidak shubahah, kerana ini juga akan membentuk perangai anak tersebut. Setiap makanan yang dimakan akan menjadi darah daging yang mengalir dalam badan anak itu. 

Setelah itu, tarbiyyah, iaitu mendidik anak tersebut dimulakan dengan panggilan yang baik2. Nama yang baik jika tidak digunakan dengan betul akan menjadi sia2. Contohnya nama yang baik seperti Aida yang bermaksud tuah (ehem :p) janganla dipanggil adood atau ida, kerana panggilan itu merupakan suatu doa terutamanya dari ibu dan bapa.  

Akhir sekali ialah ta'dib iaitu mengajar adab. This one learning from example, ibu dan bapa hendaklah practce what they preach.Memberi contoh yang baik terhadap anak especially ketika mereka dalam fasa observation cos like it or not, education starts at home. 

Ingat, degil atau nakal anak itu semuanya bukan 100% salah anak itu sendiri, ia sebenarnya bermula seawal dalam kandungan lagi. Kita tidak mahu anak kita akan menyusahkan isteri, suami dan orang lain bila dia sudah dewasa nanti, maka sama-samalah kita membangunkan masyarakat yang cemerlang bukan sahaja dari segi pendidikan malah mulia dari segi adab. Insya allah...ameen...

This is yours truly @ 3 months..


And this B @ 1 year old. Heheh


 Perhaps snippets of how our baby would look like.. ehe

4 chemistry(s):

Neeja Ami said...

So cute of u sis ... semOga Allah sntiasa mlindungi sis n baby.. amin

PurPLe LaDy AiFA said...

baik lah aida! hehe

Nemo said...

dah dua2 comel, mesti baby comel.. awwww sweet :D

mama leen said...

macam ayra.. :)

Related Posts with Thumbnails